Söndagens ridpass

Ledsen för dålig uppdatering men har vart full rulle hela helgen så har helt enkelt inte hunnit!

Var iallafall i stallet igår :) var helt själv i både vårt och stora stallet så fick låsa upp och ta emot spån-och torvleveransen som kom tidigare än beräknat. Men det gick smärtfritt å så fick man ju lite styrketräning på köpet! Dock så hade jag tagit in Appo innan så fick slänga in honom i boxen i all hast när leveransen kom, o han blev själv i lilla stallet. Så när jag kom tillbaka o skulle göra iordning honom var han väldigt orolig både i boxen och på gången. Vodka's (julias hästs) massör var där och föreslog några massagebehandlingar för att göra honom lugnare, får väl framföra förslaget till Sara.

Hade innan bestämt att jag skulle testa hackamore på honom för första gången men tvekade lite när han verkade så uppspelt eftersom jag inte alls visste hur han skulle lyssna med det. Men körde på det iallafall och skrittade bort till Telis. Ångrar mig inte - jääääklar va fin han va!! Är nog till o med beredd att säga att det var ett av dom bästa passen med honom. I början var det lite svårt att få igenom honom ordentligt eftersom det blir en helt annan grej när man ska ställa och böja osv, men när det lossnade... Han bara rullade på och jag fick rida i uppförsbacke hela tiden! Så härlig känsla, och jag fick jobba riktigt ordentligt vilket känns i mina ben idag ;P Men det vare värt, helt klart!!

Dock så blev han väldigt känslig, räckte att man pillade lite för mycket med fingrarna så tog han det som en halt eller avsaktning. Så som sagt, fröken Johanna fick både träna benen och att rida med en stilla, stadig men mjuk hand. Mycket nyttigt, då jag tidigare ansett mig själv ha en lite hård hand i vissa situationer.

Nyttigt för Appo också som inte kunde ta lika mycket stöd i min hand utan faktiskt va tvungen att bära upp sig själv mer än vanligt. Tränade mycket volter, bågar, övergångar. Gjorde några skänkelvikningar och lite öppna/sluta. Han kämpade på riktigt bra och var riktigt svettig efteråt, haha. Men han sprang och frustade hela tiden så tror han var nöjd med sig själv också!



Vad tycker ni om hackamore? Bra eller dåligt?
Finns ju många varianter.. Vad föredrar ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0