Att linda eller inte...

... det är frågan..?!

Det här med benlindor verkar vara en hel djungel. Det finns hundra olika varianter på lindor, och varenda hästmänniska tycks ha sitt egna sätt att linda på. Fleacelindor, elastiska lindor, bomullslindor.. En del lindar med padd, en del lindar utan. Vissa lindar bara två av benen, andra alla fyra. Några lindar inför varje ridpass, några lindar inför hårda träningspass, en del lindar över natten och en del i hagen. Några lindar enbart för skyddet, medan andra lindar för stödet.

Jag blir mest förvirrad och tillhör nog den kategorin som aldrig lindar i princip. Framför allt av den enkla anledningen att jag känner att jag inte har 100% koll på det. Man har ju hört skräckhistorier om senskador som kommit av felaktigt lindade lindor, lindor som suttit för lösa så hästen trampat upp dom och fått panik under ridturer osv. Något sånt vill iaf inte jag vara vållande för. Dessutom ser det otroligt oskönt ut för hästen när man ser en felaktigt lindat ben där lindad knölat ihop sig eller sitter ojämnt.

Därför väljer jag att avstå, och kör med vanliga hederliga benskydd istället. Kan förstå att en linda ev kan ge bättre stöd, men i övrigt känns ett vanligt skydd bättre ur dom flesta synpunkter. Dessutom mycket lättare att hålla rena framför allt nu under slaskperioden som väntar!

Men - jag tycker dock det är en intressant diskusion. Därför blir min fråga till er läsare;

 vs

Använder ni benskydd eller lindor? Eller båda?

Motivera gärna hur, när och varför ;)


Kommentarer
Postat av: pontus

Dåså, eftersom ingen har skrivit så gör jag det.

För det första så hatar jag benskydd, jag tycker dom är så fruktansvärt fula så jag vill inte använda dom. Sedan tycker jag benlindorna ger ett bättre stöd för skenbenet på hästen. SAmt, dom är billiga och snygga. Och jag lindar inför varje pass jag rider och nätterna med paddar i box och på banan!

2010-09-25 @ 09:48:50
URL: http://ps-dressyr.blogspot.com
Postat av: Bella-skötare på welshponnyn Amour

jag ska börja linda inför dressyyren om inte ridskolehästen går lektionen efter/före mig.. skydd har jag inga men vissa av våra hästar har skydd så dom måste ha det.

2010-09-25 @ 10:41:37
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: N

sv: haha, det är inte ens jag som har gjort det snygga så jag ska inte ta åt mig berömmet ;)

allt bra? :)

2010-09-25 @ 20:39:15
URL: http://blackijacki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0